Stockholm växer i rasande fart och tunnelbanan ska byggas ut med nästan två mil nya spår och nio nya stationer fördelade på fyra sträckningar. Iterios Magnus Ruuth har tagit hem uppdraget som projektingenjör inom Förvaltning för Utbyggd Tunnelbana (FUT).
Stockholm hör till de snabbast växande städerna i Europa och beräknas växa med ytterligare en halv miljon invånare till 2030; Nacka kommun planerar att bygga cirka 13 500 nya bostäder på västra Sicklaön och i Stockholms Söderort planeras runt 40 000 nya bostäder. Utöver det ska nära 2 000 bostäder byggas i Hammarby sjöstad och 900 på Södermalm. Allt i områden längs den nya tunnelbanan.
Projekt ”Nya tunnelbanan” – största satsningen på tunnelbanan i modern tid
Tunnelbanan är idag det mest använda färdmedlet i Stockholms kollektivtrafik med en mycket hög belastning under rusningstid. Projekt ”Nya tunnelbanan” ingår i 2013 års Stockholmsförhandling. Med nästan två mil nya spår och nio nya stationer fördelade på fyra sträckningar är projekt ”Nya tunnelbanan” den största satsningen på tunnelbanan i modern tid.
De nya tunnelbanesträckningarna:
- Från Kungsträdgården till Nacka och från Sofia till Gullmarsplan/Söderort
- Från Odenplan till Arenastaden via Hagastaden
- Från Akalla till Barkarby station
Byggstarten beräknas till 2016 och omkring år 2025 ska tunnelbanan rulla till och från Nacka, Barkarby och Arenastaden.
Iterio stöttar delprojekt Akalla-Barkaby
I projektet kommer Iterios Magnus Ruuth att stötta delprojektet med utbyggnad av nya tunnelbanan från Akalla till Barkaby station. ”Det känns väldigt roligt att få vara en del i uppdraget. Det är ett omfattande och komplext projekt som känns både inspirerande och utmanande”, säger Magnus Ruuth, chef Iterio Projektstöd Stockholm.