Samhällsbyggnads- och samhällsplaneringskonsulterna Iterio har korats till en av Europas bästa arbetsplatser. Som debutant i Great Place to Work’s arbetsplatsstudie har Iterio placerat sig på plats 18 i kategorin medelstora organisationer.
Det internationella organisationsutvecklingsföretaget Great Place to Work Institute korade den 4 juni Europas Bästa Arbetsplatser under en stor galakväll i Luxemburg. Efter Iterios sjunde plats i studien Sveriges Bästa Arbetsplatser 2015 (som debutant i studien) var det nu dags att inta plats 18 på Topp 50-listan i Europa.
På Iterio är man stolta över resultatet och framför allt över sin arbetsplatskultur och sina medarbetare, säger Jonas Jonsson, VD på Iterio.
En fyra-åring med flera hundra års erfarenhet
Iterio är ett ungt företag som vuxit i snabb takt sedan starten 2011. ”Vi har väldigt lång samlad erfarenhet i organisationen, men det är alltid en utmaning med snabb tillväxt”, fortsätter Jonas Jonsson.
Iterio har vuxit till knappt 60 medarbetare sedan starten och att bevara företagskulturen i en snabbt växande organisation handlar mycket om gruppdynamik. Iterio värdesätter stolthet och att jobbet ska vara roligt. ”Framför allt jobbar vi för att medarbetaren ska känna sig stöttad i sina uppdrag men också med att lyfta fram hur viktig individen är för närmsta arbetsgruppen och för företaget i stort”, berättar Jonas Jonsson.
Great Place to Work – för att organisationer ska jobba på att bli bättre
Undersökningen, som utförs av det internationella organisationsutvecklingsföretaget Great Place to Work, tar reda på vad som utmärker ett företags kultur och hur normer och praxis påverkar medarbetarna.
Ett företags placering baseras på resultatet av en medarbetarenkät tillsammans med en berättelse om arbetsplatskulturen. Enkäten ger stöd i vad som driver engagemang och lönsamhet i organisationen medan berättelsen tillför ett ledarperspektiv till utvärderingsmodellen. Kombinationen visar i sin tur hur stort eller litet gapet är mellan medarbetarnas uppfattning om förhållandena på företaget och ledningens uppfattning om vad de erbjuder medarbetarna. Syftet är i slutändan att hitta förbättringsområden och åtgärder som gör att organisationer hela tiden kan arbeta för att bli bättre.