Region Stockholm planerar för en helt ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö som binder ihop centrala och södra Stockholm. Det gör att 48 500 nya bostäder med hållbara kommunikation kan byggas.
Linjen (gul linje) ger nya resemöjligheter med smidiga bytespunkter till annan kollektivtrafik samtidigt som T-centralen och röd linje avlastas. Linjen får sex stationer (Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östbergahöjden och Älvsjö). Linjen planeras för självskörande tåg och snabbhissar.
För att få bygga den nya tunnelbanelinjen behövs nödvändiga tillstånd från olika myndigheter och Region Stockholm behöver få tillgång till den mark och de utrymmen som behöver nyttjas tillfälligt under byggskedet och permanent under driftskedet. Region Stockholm tar fram en järnvägsplan för spårlinje och stationer och en järnvägsplan för en ny depå i Älvsjö samt ansökan om tillstånd enligt miljöbalken. Samtidigt ansvarar Stockholms stad för att ta fram detaljplaner för tunnelbanan.
I projektet arbetar Iterio miljö med MKB-samordning plan med ansvar för att driva MKB–processen tillhörande de två järnvägsplanerna. I arbetet ingår att säkerställa att MKB:erna för järnvägsplanerna även omhändertar och uppfyller krav för detaljplan samt att de samordnas med MKB:n tillhörande tillståndsansökan enligt 11 kapitlet miljöbalken. I arbetet ingår nära samarbete med övriga uppdrag inom projektet bland annat projektering samt god samverkan med leverantörer, berörda parter och intressenter. I arbetet ingår även att delta i planering och genomförande av löpande samråd. MKB-samordnare ansvarar för löpande samråd med Länsstyrelsen i Stockholm. Uppföljning, granskning och kvalitetssäkring av olika leveranser (bland annat underlagsutredningar) ingår även det i arbetsuppgifterna.