Norra länken var ett av Sveriges största vägtunnelprojekt och invigdes 2014. En fem kilometer lång stadsmotorväg, varav fyra kilometer i tunnel, i Stockholm som sträcker sig från Karlberg till Värtan.
Bild: Holger Ellgaard
Med Norra länken förbättrades framkomligheten, miljön och trafiksäkerheten avsevärt. Personbilar och tung trafik som tidigare passerat norra Stockholm leds nu ner i tunnlar, istället för att köa på innerstadsgator. Det betyder kortare restider, bättre flyt och säkrare biltrafik genom norra Stockholm, Solna och Lidingö. Under bygget har 1 200 000 kubikmeter berg och 400 000 kubikmeter schaktas bort. Som mest sysselsatte projektet 1200 personer.
Projektstöd och digital projekthantering
Iterio bidrog med projektledare i projektet för delprojekt Frescati/Värtan som bestod av tre entreprenader. Med datasamordnare som arbetade för Trafikverket hade Iterio också ansvaret för alla tusentals dokument och ritningar i projektet.
Trafik och ITS
Vi deltog också i projektet som delprojektledare trafik åt Stockholm Stad. Uppdraget innebar att samordna och bevaka stadens trafikfrågor gentemot Trafikverket och att tillsammans med Trafikverket hitta bra trafiklösningar under byggtiden.