Iterios verksamhet i Göteborg växer och idag är man involverade i flera av de största infrastrukturprojekten i regionen. Peter Wessel, Iterios vice VD och ansvarig för verksamheten i Göteborg och Malmö, är själv djupt involverad inom trafikområdet och specialist på ITS-frågorna.
Berätta, vad innebär det? ”ITS eller intelligenta trafiksystem handlar om att underlätta och styra trafiken på våra vägar med hjälp av It-teknik. Allt från variabla hastighetsgränser till stora säkerhetssystem i trafiktunnlar. Men som bolag jobbar vi ju också med trafiksystem i en bredare bemärkelse, alltså vägar och infrastruktur i stort. Men för mig handlar det mest om ITS”.
Som ITS-specialist har Peter Wessel jobbat i ett antal sådana projekt genom åren, inte minst åt Vägverket/Trafikverket där han blev ansvarig enhetschef för hela ITS-området 2009. ”Jag flyttade till Borlänge och Trafikverkets huvudkontor under några år, men kände att jag ville jobba mer hands-on med tekniken”.
Insikten ledde honom tillbaka till Göteborg 2009 och företaget Inmind, ett litet specialistbolag inom ITS-området som sedermera blev uppköpta av Sweco 2011.
Teknikintresset
Men nu går vi händelserna lite i förväg. Hur väcktes ditt teknikintresse?
”Bestämde mig nog redan på mellanstadiet att det var ingenjör jag skulle bli. På teve gick då Tekniskt Magasin med Erik Bergsten och det fascinerade och bidrog till valet skulle jag tro”.
Via några andra jobb så hamnade Peter så småningom på Ericsson 1999 och ett jobb med det fasta nät som knöt ihop basstationerna i mobilnät. Det ledde ett par år senare till jobbet som teknikansvarig för intelligenta transportsystem (ITS) på dåvarande Vägverket i Västra Götaland. ”På Ericsson skapade vi teknik, men jag tyckte alltid att det var användningen och möjligheterna med ny teknik som var det intressanta”.
På Vägverket jobbade Peter bland annat med trafiksystem för Göta- och Tingstadstunneln där han bland annat skrev den tekniska specifikationen för trafiksystemen.
”Kunderna är lokala och då måste Iterio också vara det”.
Startade upp Trafik i Göteborg
Sent 2012 inledde Peter diskussioner med Iterio som han fått upp ögonen för via en gammal kollega som gått från Inmind till Iterio, Stefan Christensson. Detta ledde till fortsatta diskussioner med Gunilla Brogren, ansvarig för Trafikgruppen. Iterio hade sedan tidigare konsulter inom datasamordning i Göteborg, men ville stärka ITS-kompetensen i regionen och bilda en trafikgrupp där. I februari 2013 klev Peter in som den första i trafikgruppen i Göteborg.
”Kunderna är lokala och då måste Iterio också vara det. Infrastrukturprojekt upphandlas lokalt, även om de tillhör en stor nationell organisation som Trafikverket. Marieholmsförbindelsen är till exempel beställd från Göteborg, och projektet drivs av personal i Göteborg”.
Och nu är du nyutnämnd vVD. Hur har den resan sett ut? ”Jag har jobbat mycket i ett stort ITS-projekt för Stockholms hamnar under det två senaste åren. Mycket tid tillbringades i Stockholm och det fungerade mindre bra ihop med det privata och sociala livet i Göteborg. Samtidigt började det hända mycket spännande saker i Göteborg som jag gärna vill ha tid för. Så jag hade en dialog med Gunilla Brogren och Jonas Jonsson, VD, om att få jobba mer på hemmaplan och på den vägen är det”.
Innebär det att du är mindre konsult idag än tidigare? ”Ja men bara lite, jag ägnar nog 80 procent av tiden åt mina konsultuppdrag och resten åt coachning, utveckling och nya upphandlingar”.
Peter berättar att han trivs väldigt bra som konsult. Peter har haft en mix av uppdrag – bland annat som projekteringsledare för Stockholms hamnar och som stöd åt den nationella samordningen av det vägnära ITS-området för Trafikverket. ”Det handlar om att se till att de olika regionerna jobbar lika med ITS-frågorna. Att samordna kunskapsöverföring och best practice helt enkelt”.
ITS och Trafikarbete
Idag jobbar Peter Wessel med ITS-projekt för Trafikverket på nationell nivå. Jobbet för Stockholms Hamnar kommer han fasa ut sig själv ifrån inom kort. ”Men jag kommer finnas kvar som ett expertstöd för att skapa kontinuitet i projektet även därefter”.
Utöver den geografiska täckningen, hur samverkar Trafikgruppen i Stockholm med gruppen i Göteborg? ”Översiktligt sett så finns mer kompetens i Stockholm kring hur ITS-system ska interagera med trafiken, var skyltar ska sitta och vad de ska visa etc. Medan vi i Göteborg är experter på tekniken bakom. Hur signalerna ska skickas, hur man får det att fungera och lysa när den ska lysa. Men vi jobbar tätt ihop för att få till en riktigt bra helhet och gränserna är inte knivskarpa”.
Framtiden
Hur ser framtiden för Iterio ut i Göteborg och södra Sverige framöver? ”Marknadsmässigt är det inga problem att växa här. Uppdragen finns. Vad vi behöver är att hitta rätt kompetens och det är inte alltid så lätt. På Iterio har vi vänt på kompetenspyramiden jämfört med många av våra branschkollegor. Vi vill ha en bas av medarbetare som har ett brett spektrum av specialistkompetens och erfarenhet med support av några yngre kollegor ”.
Peter beskriver Iterio som ett litet familjärt bolag med en platt organisation. Att det är lätt att komma i kontakt med alla och arbetet präglas väldigt mycket av frihet under ansvar. ”Det blir ju mycket roligare att jobba när man får det förtroendet. Våra medarbetarundersökningar visar också tydligt att det är en kultur man uppskattar. Vi har som en del av vår affärsidé att inte bli för stora och därmed förlora en del av vår närhet och själ, även om möjligheterna till tillväxt är tydliga”.
FAKTARUTA
- Bestämde sig i årskurs sex för att bli ingenjör.
- Har två ingenjörsutbildningar – maskiningenjör (gymnasiet) och IT-ingenjör (högskolan). Färdig 1985.
- Har jobbat med provning av fartygsmodeller i vågbassäng och ritat en modell till en oljeplattform.